DRESSYR!

Nu tänkte jag ta upp punkten dressyr för er enligt mig.
 
Hur viktigt är egentligen dressyren för dig som är hoppryttare?
För mig är dressyren väldigt viktigt att den funkar. För har man inte dressyren vad ska man då träna på? Jag anser inte att hoppning bara är att hoppa en bana på snabbast tid och vinna utan det funkar inte så i längden. Kan man de mesta i dressyren så funkar oftast hoppningen så himla mycket bättre. Då menar jag inte att man ska kunna tex piaffer, passage osv utan de andra om ni förstår.
De bästa i dressyren enligt mig är att ha hästen på tygen och att den arbetar där i form och inte bara har huvudet där nere. Jobbas hästen på tygen så kan den arbeta med mycket mycket utifrån de. Det är så bra om man har hästen i form och kan ställa, böja, flytta den osv. Har man hästen som inte kan gå på tygen så är nog oftast den oarbetsvillig, stel eller har svårt med de om den har trångt mellan ganachen.
Sen visst det går väl att ställa och böja en häst utan att gå på tygel men den enligt mig arbetar mycket mer och blir mer lösgjord och får bra muskler om den jobbar utifrån att gå på tygel och arbeta där.
 
Allt är så viktigt med dressyren, tränar jätte mycket dressyr och försöker hålla henne mjuk och smidig så man inte tar den mjukgörande dressyrpasset när man ska rida dressyr utan håller efter. Det är lättast så och nog schystast mot hästen och inte sitta och nöta och nöta på att hästen ska bli mjuk varje gång det är dressyrpass som gäller bara för att man inte hållit efter och jobbat alldeles för lite dressyr.
Det är ju då det blir tråkigt. Lika så för hästen. Träning ska vara kul!
Det tycker jag iallafall, allt är ju skit kul, det är ju så de ska vara! :D
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0